Одним із стереотипів, що досить рідко ставиться під сумнів нами, є те, що конкуренція виявляє найкраще та найкращих. Як на мене, вона саме це й робить, але в діаметрально протилежному напрямку: вона вбиває найкраще.
Поміркуйте самі. Якщо Ви вирішили конкурувати з кимось у чомусь, то Ви вимушені орієнтуватися на такого конкурента. Саме його поведінка спричинює Ваші дії. Якщо Ваш конкурент знизив вартість своїх послуг, то й Вам треба щось робити з ціною, бо Ваша ціна стала неконкурентною. Якщо Ваш конкурент додав щось до своїх послуг, то й Ви вимушені щось додавати, аби усунути цю перевагу конкурента. А якщо Ви не реагуватимете на дії конкурента, то конкурентом його назвати важко.
Йдеться не про існування когось, хто робить щось подібне до того, що робите Ви. Йдеться про Ваше сприйняття цього когось як Вашого конкурента і про Вашу орієнтацію на його дії. І саме таке сприйняття і орієнтація Вам і Вашим послугам шкодять, а не допомагають. А от коли Ви перестане свої дії погоджувати з діями конкурента, то те, що Ви зробите, буде витвором саме Вашої уяви та творчості, а не реакцією на те, що зробив конкурент. Уявіть собі, що було би з Мерседесом, якби його виробники орієнтувалися на конкурентів із Запоріжжя. Для того, щоб Мереседес був Мерседесом, потрібно, щоб його виробники просто не помічали існування українського автомобільного заводу.
Крім того, віддавши свої дії у повне управління конкурента, у повну залежність від нього, Ви шкодите і йому самому. Бо той покупець, якого Ви отримаєте, перемігши конкурента, стане його втратою. Усе, що Ви отримуєте у конкурентній боротьбі, шкодить конкуренту тим чи іншим шляхом. Той сегмент ринку, який Ви отримаєте додатково, втратить Ваш конкурент.
Виходить що той, хто втягується у конкурентну боротьбу, ненавидить себе, бо віддає себе у керування конкурента, і ненавидить конкурента, бо досягає чогось за його рахунок.
То ж чи може вийти щось дійсно корисне і цікаве, якщо Ви з кимось конкуруєте при створенні чогось? Одному моєму знайомому зателефонував його знайомий і сказав: “Нарешті ми навчилися робити згущене молоко без грама справжнього молока. Тепер ми переможемо конкурентів, бо наша «згущенка» є найдешевшою“.
А чи хочете Ви скуштувати такої «згущенки»???
Виходить: щоб робити щось приємне і корисне для усіх, варто позбутися власної залежності від конкуренції, забути про її існування.
Ще один приклад. Усі ми знаємо, що бензин в Україні ганебної якості.
Уявіть собі, що підприємець побудував в Україні 5000 заправок. Тобто фактично усюди, куди Ви їдете, є його заправка. І на цих заправках – бензин найвищої якості, але на 50% дорожче середньої української ціни. Гадаю, що Вас не здивує той факт, що Антимонопольний комітет звинуватить цього підприємця у тому, що він зловживає монопольним становищем та шкодить конкуренції. І примусять його знизити ціну з економічно для нього обґрунтованої до середньоринкової. Вгадайте:
1. Якої якості буде бензин у нього потім?
2. Чи будете Ви тим бензином задоволені?
3. Чи будете Ви вдячні такій конкуренції?