Дива не сталося… Систему оподаткування повернули до довоєнного стану

“Фінансовий директор компанії”, 08/2023, серпень. Стор.4-13

Першого серпня набрав чинності Закон України від 30.06.2023 р. № 3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі — Закон № 3219), більше відомий як законопроєкт № 8401.

Проаналізуємо його основні аспекти, адже очевидно, що вони суттєво вплинуть на життя платників податків вже найближчим часом.

Зупинення перебігу податкових строків скасовано. Майже…

Законом № 3219 із Податкового кодексу України (далі — ПКУ) вилучено п. 102.9. Доволі важливий аспект, оскільки податківці «зловживають» зупиненням перебігу строків, установленим зазначеним пунктом. Наприклад, у платника податків є переплата з податку на прибуток чи з якогось іншого податку і використати цю переплату можна лише шляхом повернення надміру сплаченого податку. З високим ступенем ймовірності такий платник податків отримає від податківців «відписку» про те, що встановлений 20-денний строк для ухвалення рішення про повернення надміру сплачених податків під час війни не діє, а тому не поспішайте з поверненням. Почекайте.

Податківці ще посилаються і на пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, який також передбачає зупинення перебігу строків, але водночас наводить низку ситуацій, на які це зупинення не поширюється1. Проте і до цього пункту внесено зміну про те, що діє він до 1 серпня 2023 року. Тож ті, кому бюджет винен надміру сплачені податки, можуть нагадати податківцям про те, що саме час їх таки повернути.

 

Виноска: 1Див. статтю: Єфімов О. Податкові перевірки — 2023. Що залишилося від минулорічного мораторію? // Фінансовий директор компанії. — 2023. — № 1

 

Зверніть увагу!

Зупинення відліку строку давності збереглося щодо документальних планових та позапланових перевірок, які й надалі заборонено проводити, а також для строків зберігання документів, пов’язаних із такими перевірками. Це передбачено новим пп. 69.36 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Благодійна допомога та компенсації

З початком повномасштабного вторгнення багато українців стали волонтерами. І ще питання, чи впоралися б з тією навалою наші ЗСУ без таких волонтерів. Та влада вирішила врегулювати діяльність волонтерів. У наших реаліях врегулювати означає ускладнити. Тобто додати волонтерам клопотів, щоб ті зібрані кошти витрачали не лише на квадрокоптери, а ще й на податки. Ну хіба що волонтери зареєструються в Реєстрі волонтерів. У такому разі держава не заважатиме волонтерам витрачати донати на допомогу ЗСУ.

Законом № 3219 установлено часові межі такого «незаважання» з боку держави. Згідно з оновленою редакцією пп. «б» пп. 165.1.54 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу не включаються суми, отримані благодійниками — фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів:

  • у звітному податковомуроці, що передує року внесення фізичної особи до Реєстру волонтерів;
  • у звітному податковомуроці, в якому фізичну особу внесено до Реєстру волонтерів;
  • у звітних податкових роках, наступних після року внесення фізичної особи до Реєстру волонтерів, але не пізніше 31 грудня року, «наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації».

Держава обіцяє також не оподатковувати ПДФО суму доходу, «отриманого як компенсація за пошкоджений / знищений об’єкт нерухомого майна відповідно до» Закону України від 23.02.2023 р. № 2923-IX «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України» (далі — Закон № 2923) (п. 165.1 ПКУ доповнено новим пп. 165.1.66).

Викликає здивування те, що компенсацію за втрачене майно названо доходом. Виходить, що держава замість того, щоб захистити майно своїх громадян, лише погоджується не оподатковувати його вартість, хоча цього обов’язку сама ж держава й не виконала. На думку автора, чесно було б, якби держава таку компенсацію взагалі не визнавала доходом, а не звільняла дохід від оподаткування.

Окрім звільнення від оподаткування зазначеного «доходу», законодавець дозволяє дохід від продажу протягом звітного (податкового) року неподільного об’єкта незавершеного будівництва / майбутнього об’єкта нерухомості, подільного об’єкта незавершеного будівництва та від відступлення прав за договором купівлі-продажу неподільного об’єкта незавершеного будівництва / майбутнього об’єкта нерухомості, щодо якого сплачено частково ціну та зареєстровано обтяження речових прав на користь покупця, зменшувати на документально підтверджені витрати на придбання такого об’єкта, майнових прав, розуміючи під такими витратами також грошову суму, зазначену в житловому сертифікаті на придбання об’єкта житлової нерухомості, отриманому платником податку як компенсація за пошкоджений / знищений об’єкт нерухомого майна відповідно до Закону № 2923.

Повна версія статті тут: https://e.fdk.net.ua/finansovyy-dyrektor-kompaniyi-2023-8/dyva-ne-stalosya-systemu-opodatkuvannya-povernuly-do