Опубліковано в журналі “Головбух” № 18 (881), 19 травня 2014 р. (стор. 19-21)
За півроку на бізнес очікують скасування реєстраційного збору за проведення держреєстрації підприємців та перехід від обов’язкового до добровільного використання печаток суб’єктами господарювання. Причому для реєстрації юридичних та фізичних осіб достатньо буде подавати документи в електронному вигляді без цифрового підпису. З’ясуємо, чи стануть ці кроки позитивними для бізнесу в Україні
Чергові спрощення для бізнесу: очікуємо на позитив
Нещодавно парламент Законом України «…» від 15.04.2014 № 1206-VІІ (далі — Закон № 1206; див. с._) вніс низку змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку відкриття бізнесу. Закон № 1206 набере чинності через шість місяців з дня його опублікування, тобто з 06.11.2014, оскільки опублікований він був офіційно в останній день квітня — 30.04.2014. І можливо, відкрити бізнес тоді справді буде простіше.
Річ у тім, що законів України, до яких вносять зміни, аж 31 (!). Та попри те, що в назві Закону № 1206 йдеться про «бізнес», насправді зміни стосуються «підприємництва». Хоча б тому, що «бізнесу» як поняття немає в чинному законодавстві, на відміну від поняття «підприємництво». Але Закон № 1206 прийнято, і керуватися доведеться саме ним, хай і через півроку.
Загалом зміни, що спрощують відкриття бізнесу, можна класифікувати за предметом, на який вони спрямовані, на такі види:
• зміни щодо обов’язкової наявності у суб’єктів підприємницької діяльності (СПД) печатки;
• зміни, що стосуються обов’язкового скріплення низки документів печаткою;
• зміни, що стосуються спрощення порядку реєстрації СПД;
• зміни, що стосуються збору за проведення державної реєстрації СПД.
Тож розглянемо окремо кожну із зазначених змін детальніше.
Зміни щодо обов’язкової наявності у СПД печатки
Головним нововведенням Закону № 1206 стало звільнення низки суб’єктів господарювання від обов’язку мати печатку. Отже, відповідний суб’єкт підприємницької діяльності (СПД) сам вирішуватиме, чи використовувати печатку у своїй госпдіяльності. Зокрема, мати печатку згідно з унесеними змінами будуть уже не зобов’язані:
– будь-який суб’єкт господарювання відповідно до статті 581 Господарського кодексу України (ГК). Для виготовлення печатки не передбачено одержання будь-яких документів дозвільного характеру;
– будь-яке підприємство відповідно до статті 62 ГК;
– товарна біржа згідно із статтею 279 ГК та статтею 1 Закону України «Про товарну біржу» від 10.12.1991 № 1956-XII;
– колективне сільськогосподарське підприємство згідно зі статтею 1 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» від 14.02.1992 № 2114-XII;
– торгово-промислова палата відповідно до статті 1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 № 671/97-ВР;
– кредитна спілка та асоціація кредитних спілок згідно зі статтями 3 та 24 Закону України «Про кредитні спілки» від 20.12.2001 № 2908-III;
– Товариство Червоного Хреста України відповідно до статті 10 Закону України «Про Товариство Червоного Хреста України» від 28.11.2002 № 330-IV;
– фермерське господарство відповідно до статті 1 Закону України «Про фермерське господарство» від 19.06.2003 № 973-IV;
– кооператив згідно зі статтею 6 Закону України «Про кооперацію» від 10.07.2003 № 1087-IV.
Зміни, що стосуються обов’язкового скріплення низки документів печаткою
Законодавець звільнив ще й низку документів від їх обов’язкового нині реквізиту — печатки. Із набранням чинності Законом № 1206 без відтиску печатки правомірними вважатимуть чимало операцій та документів, що їх супроводжують.
Не потребуватимуть обов’язкового скріплення печаткою
№
з/п Назва документа Норма, яка зазнала змін Примітки
1
Довіреність від імені юридичної особи на ведення справ у судах (на процесуальне представництво)
– господарських Ст. 28 Господарського процесуального кодексу України
– загальних Ст. 42 Цивільного процесуального кодексу України
– адміністративних Ст. 58 Кодексу адміністративного судочинства України
2
Довіреність юридичної особи (будь-яка) Ст. 246 ЦК
3
Господарський договір Ст. 181 ГК
4
Правочин, який здійснює юридична особа Ст. 207 ЦК
Обов’язковість скріплення правочину печаткою може бути встановлена тільки за письмовою домовленістю (договором) сторін
5
Подвійне складське свідоцтво (кожна з його частин) Ст. 962 ЦК
Кожна з двох частин подвійного складського свідоцтва повинна містити тільки ідентичні підписи уповноваженої особи (без печатки товарного складу)
6
Копія інвестиційного проекту або проектної (інвестиційної) пропозиції Ст.122 Закону України «Про інвестиційну діяльність» від 18.09.1991 № 1560-XII Подається прошитою, пронумерованою та засвідченою підписом уповноваженої особи суб’єкта інвестиційної діяльності для державної реєстрації інвестиційного проекту або проектної (інвестиційної) пропозиції до Мінекономрозвитку
7
Заклад (тверда застава) Ст. 44 Закону України «Про заставу» від 02.10.1992 № 2654-XII За угодою сторін предмет застави може бути залишено у володінні заставодавця під замком, але вже без його опечатування заставодержателем
8
Документ, викладений на двох і більше аркушах, що подається для вчинення нотаріальної дії Ст. 47 Закону України «Про нотаріат» від 02.09.1993 № 3425-XII Прошивається у спосіб, що унеможливлює його роз’єднання без порушення цілісності, а аркуші пронумеровані. Скріплювати їх печаткою юрособи, яка видала документ, буде уже не обов’язково
9
Копія документа, видана підприємством, установою, організацією, що видала оригінал документа Ст. 76 Закону України «Про нотаріат» від 02.09.1993 № 3425-XII Повинна бути викладена на бланку відповідного підприємства, установи, організації з відміткою про те, що оригінал документа знаходиться на цьому підприємстві, в установі, організації, без проставляння печатки
10
Вексель, виданий від імені юридичної особи Ст. 5 Закону України «Про обіг векселів в Україні» від 05.04.2001 № 2374-III
Такий вексель підписує власноручно керівник та головний бухгалтер (якщо така посада передбачена штатним розписом юрособи) чи уповноважені ними особи. Водночас скріплювати ці підписи печаткою юрособи більше не вимагатимуть
11
Звіт про оцінку майна (акт оцінки майна) Ст. 12 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 № 2658-III Містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб’єктом оціночної діяльності — суб’єктом господарювання відповідно до договору. Такий звіт підписують оцінювачі, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюють підписом керівника суб’єкта оціночної діяльності
12
Заставна Ст. 21 Закону «Про іпотеку» від 05.06.2003 № 898-IV Складається в письмовій формі в одному примірнику на бланку стандартної форми, встановленої. Таку заставну підписує іпотекодавець та боржник, якщо він не є іпотекодавцем. А от іпотекодавцю чи боржнику, що є юрособами, засвідчувати підпис уповноваженої особи печаткою уже буде не обов’язково
13
Передавальний напис (індосамент) Ст. 25 Закону «Про іпотеку» від 05.06.2003 № 898-IV За допомогою цього напису здійснюється передача заставної. Підписує його зазначений у заставній іпотекодержатель, а якщо цей напис не перший — власник заставної, зазначений у попередньому індосаменті. А підпис уповноваженої особи індосанта печаткою уже не засвідчуватимуть
14
Заява про одержання контрольних марок
Ст. 5 Закону України «Про розповсюдження примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних» від 23.03.2000 № 1587-III Засвідчуватиме заявник без скріплення його підпису печаткою
15
Заява про виникнення, зміну, припинення обтяжень та про звернення стягнення на предмет обтяження Ст. 43 Закону України «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень» від 18.11.2003 № 1255-IV Підписуватиме обтяжувач без скріплення цього підпису печаткою
16
Підпис особи, яка передає право за складським свідоцтвом, та підпис особи, якій або у розпорядження якої передаються права за складським свідоцтвом Ст. 25 Закону України «Про сертифіковані товарні склади та прості і подвійні складські свідоцтва» від 23.12.2004 № 2286-IV Такі підписи є реквізитами передавального напису на простому складському свідоцтві та вже не потребуватимуть засвідчення печаткою юрособи
17
Підтвердні документи (копія установчих документів, копії наявних ліцензій, копія балансу підприємства та звіту про фінансові результати, довідка про обсяги та структуру дебіторської та кредиторської заборгованостей) Ст. 3 Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» від 23.06.2005 № 2711-IV Подає підприємство паливно-енергетичного комплексу для внесення його до спеціального Реєстру для участі такого підприємства у процедурі погашення заборгованості
18
Сертифікат акцій Ст. 6 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» від 23.02.2006 № 3480-IV Видають власникові акцій у разі їх існування у документарній формі. Підпис керівника емітента або іншої уповноваженої особи на такому сертифікаті засвідчувати печаткою емітента буде вже не потрібно
19
Сертифікат казначейського зобов’язання Ст. 11 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» від 23.02.2006 № 3480-IV Видають у разі його розміщення у документарній формі. Підпис керівника емітента або іншої уповноваженої особи на такому сертифікаті засвідчувати печаткою емітента буде вже не потрібно
20
Проспект емісії цінних паперів Ст. 30 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» від 23.02.2006 № 3480-IV Повинен підписати керівник емітента (голова виконавчого органу) та аудитор. Засвідчувати печаткою емітента такий проспект емісії буде вже не потрібно
21
Список пасажирів, яких перевозять Ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III Це один із документів на перевезення пасажирів автобусами для власних потреб, який завірятиметься лише підписом перевізника (без печатки останнього)
22
Протокол загальних зборів акціонерного товариства (АТ) Ст. 46 Закону України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 № 514-VI Підписують голова та секретар загальних зборів АТ; підшивають та скріплюють лише підписом голови виконавчого органу товариства (у разі колегіального виконавчого органу) або одноособового виконавчого органу (уже без печатки)
23
Рішення акціонера з питань, що належать до компетенції загальних зборів Ст. 49 Закону України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 № 514-VI Оформляють письмово (у формі рішення) та має статус протоколу загальних зборів АТ. Засвідчувати його печаткою товариства чи нотаріально уже не потрібно
24
Копії документів, які надаються товариством аудитору/акціонеру Ст. 75/ст. 78 Закону України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 № 514-VI Повинні бути завірені підписом уповноваженої особи, але вже без печатки товариства
25
Пропозиція конкурсних торгів Ст. 25 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VII Подають у процедурі відкритих торгів
26
Цінова пропозиція Ст. 36 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VII Подають у процедурі запиту цінових пропозицій
27
Посвідчення Ст. 11 Закону України «Про охоронну діяльність» від 22.03.2012 № 4616-VI Видають персоналу охорони та повинно містити підпис керівника суб’єкта охоронної діяльності та уже не обов’язково скріплювати печаткою такого суб’єкта
28
Заява на участь в інвестиційному конкурсі з продажу єдиних майнових комплексів, пакетів акцій АТ Ст. 9 Закону України «Про особливості приватизації вугледобувних підприємств» від 12.04.2012 № 4650-VI Складають довільної форми. Справжність підпису на заяві підлягає нотаріальному засвідченню, проте вже не вимагатимуть скріплювати цей підпис печаткою
29
Прибуткові та видаткові касові ордери, а також квитанції, за допомогою яких оформлюються розрахункові операції Ст. 9 і 17 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР За їх неправильне оформлення накладено фінансову санкцію у розмірі 10 нмдг (170 грн.)
Зміни, що стосуються спрощення порядку реєстрації СПД
Не менш важливими є й зміни, спрямовані на спрощення безпосередньо процедури реєстрації бізнесу. Статтю 7 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 № 755-IV (далі — Закон № 755) доповнено частиною другою, згідно з якою встановлено повноваження та одночасно зобов’язання Укрдержреєстру:
• забезпечувати на своєму офіційному сайті безоплатний доступ до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (далі — ЄДР);
• забезпечувати можливість пошуку відомостей щодо всіх зареєстрованих осіб, зокрема, за повним чи скороченим найменуванням, іменем, ідентифікаційним кодом, реєстраційним номером облікової картки платника податків, серією та номером паспорта (для осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків), копіювання та роздрукування таких відомостей;
• затверджувати перелік відомостей, необхідних для видачі документів дозвільного характеру та ліцензій, для укладання цивільно-правових договорів.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Зазначені відомості можуть включати інформацію про:
– наявність запису про держреєстрацію припинення або перебування у стані (процесі) припинення юрособи/припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця;
– місцезнаходження або місце проживання, види діяльності;
– юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа;
– юридичних осіб — правонаступників;
– відокремлені підрозділи юридичної особи;
– осіб, які можуть вчиняти дії від імені особи, у т. ч. про розпорядника майна, санатора, голову комісії з припинення, ліквідатора, управителя майна;
– наявність обмежень щодо представництва;
– відкриття виконавчого провадження тощо.
Отже, будь-якому суб’єкту господарювання буде суттєво спрощено доступ до інформації про державну реєстрацію його потенційного контрагента.
Щодо електронних документів, які подаються для реєстрації СПД, то скасовано потребу їх відповідності вимогам законодавства у сфері електронного цифрового підпису.
ВРІЗ 1
Відповідні зміни внесено, зокрема, до Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 № 851-IV (далі — Закон № 851). Як наслідок — електронний цифровий підпис згідно зі статтями 6 та 7 Закону № 851 стане факультативним, а не обов’язковим реквізитом електронного документа для ідентифікації його автора. Та й відповідно до статті 12 Закону № 851 перевірку цілісності електронного документа можна, а не необхідно, буде проводити шляхом перевірки електронного цифрового підпису.
Окрім цього, відповідно до статті 22 Закону № 755 примірник електронного розрахункового документа, яким підтверджується внесення плати за публікацію повідомлень у разі проведення держреєстрації на підставі електронних документів, також не повинен буде засвідчуватися електронним цифровим підписом. Не вимагатимуть цього підпису і на електронному розрахунковому документі, яким підтверджують внесення плати за проведення державної реєстрації юридичної особи.
Зміни, що стосуються збору за проведення державної реєстрації СПД
Відповідно до оновленої редакції статті 10 Закону № 755 реєстраційний збір за проведення державної реєстрації через півроку новоствореними СПД уже не сплачуватимуть.
Платною залишать лише реєстрацію змін у ЄДР.
До того ж за проведення державної реєстрації змін реєстраційний збір справлятимуть у розмірі:
– 3 нмдг (51 грн.) — у разі реєстрації змін, що вносяться до установчих документів юридичної особи;
– 1 нмдг (17 грн.) — у разі реєстрації зміни імені або місця проживання фізичної особи — підприємця.
ВРІЗ 2
Зауважимо, що документом, який підтверджує внесення реєстраційного збору, уже не буде копія квитанції з платіжного терміналу. Водночас скасовано норму, відповідно до якої у разі подання електронних документів підтвердженням внесення реєстраційного збору є примірник електронного розрахункового документа, засвідченого електронним цифровим підписом. Замість них на підтвердження сплати реєстраційного збору будуть копія, виготовлена шляхом сканування квитанції, виданої банком, або платіжного доручення з відміткою банку, або квитанції з платіжного терміналу.
Вельми прийнятним для підприємців є вилучення зі статей 27 та 44 Закону № 755 норми, відповідно до якої при відмові у проведені державної реєстрації юридичної особи чи фізичної особи — підприємця реєстраційний збір не повертають. Тобто невдовзі сплачений збір у разі відповідної відмови нарешті повертатимуть.
І наостанок, згідно із змінами, внесеними до статті 26 Закону № 755, державного реєстратора зобов’язано передавати відомості з реєстраційної картки на проведення держреєстрації юрособи у день такої реєстрації не лише відповідним органам статистики, доходів і зборів, Пенсійного фонду України, а й органам фондів соціального страхування.
У зв’язку з цим підставою для взяття юридичної особи на облік у зазначених органах, включаючи органи фондів соціального страхування, буде саме надходження до цих органів відповідних реєстраційних відомостей.
ВРІЗ 1
Зверніть увагу
Обов’язковими залишили лише вимоги законодавства щодо електронних документів та електронного документообігу, але не електронного цифрового підпису
ВРІЗ 2
Важливо
Реєстраційний збір за проведення державної реєстрації змін, що вносять до установчих документів благодійних організацій, узагалі не справляють