Інвентаризація та списання ОЗ: склад комісій

Опубліковано в газеті “Бухгалтерія” № 42 (1133), 20 жовтня 2014 року, стор.19-21

Коментар

До Листа МФУ від 27.05.2014 р. № 31-08410-07-29/12918

У Листі зроблено два основних висновки:

  1. Комісія з інвентаризації може складатися з одного керівника підприємства.
  2. У цю комісію можуть входити не працівники підприємства, а особи за цивільно-правовим договором.

Щодо інвентаризаційної комісії з одного керівника.

Ст.10 Закону про бухоблік встановлює, що «для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства зобов’язані проводити інвентаризацію активів і зобов’язань, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка». При цьому інвентаризації бувають обов’язковими та необов’язковими, тобто такими, що проводяться за бажанням керівника. Випадки, коли інвентаризація проводиться обов’язково, передбачені п.3 Інструкції № 69. В усіх інших випадках проведення інвентаризації є необов’язковим.

Враховуючи основні завдання інвентаризації, викладені в п.7 Інструкції № 69, слід дійти висновку, що основною метою інвентаризації є контроль. А для контролю необхідно наявність двох суб’єктів відносин: контролюючого та контрольованого суб’єкта. Наприклад, у п.8 Інструкції № 69 йдеться про раптові інвентаризації, коли всі ТМЦ підготовляються до інвентаризації у присутності інвентаризаційної комісії. Як керівник може сам себе раптово проінвентаризувати?

Або ж таке: відповідно до п.2. Інструкції № 69 «відповідальність за організацію інвентаризації несе керівник підприємства, який повинен створити необхідні умови для її проведення у стислі строки…». Логічно, що керівник повинен створити ці умови для когось, а не для себе. Бо створення необхідних умов для себе не може бути обов’язком.

Отже, необов’язкова інвентаризація, проведена контролюючим і контрольованим суб’єктом одночасно, є абсолютно алогічним заходом. Хіба що якщо така інвентаризація проведена просто як формальність. У такому разі акт інвентаризації можна скласти і без її проведення, а проконтролювати те, що зазначено в ст.10 Закону про бухоблік, можна й без складання акта інвентаризації.

Інший випадок – обов’язкова інвентаризація. У більшості випадків обов’язкової інвентаризації йдеться про контролюючого і про контрольованого суб’єктів, як окремих суб’єктів. То воно й логічно, адже акт такої інвентаризації має бути наданий не керівникові, а іншій особі, судді, реєстратору, податковому органу… Тобто тому, чиє існування у таких відносинах є логічним, бо обов’язкова інвентаризація якраз і передбачає, що її результати цікавлять не лише і не стільки керівника, як інших осіб, що мають приймати відповідні рішення, враховуючи наслідки інвентаризації.

Тобто, як не крути, а проведення необов’язкової інвентаризації у підприємстві, де керівник є єдиним працівником, може бути виправдано лише формальною потребою мати акт інвентаризації, який можна скласти і без її фактичного проведення.

Тож висновок, до якого дійшли у МФУ, про те, що інвентаризаційна комісія може складатися лише з одного керівника, цілком логічний лише у тому, що він не суперечить законодавству. Такий склад комісії просто законодавством не передбачений. Але це не спростовує твердження про те, що цей висновок є просто алогічним. Тим більше, що Закон про бухоблік взагалі не містить вимоги проведення інвентаризації саме комісією.

Щодо включення в інвентаризаційну комісію осіб за цивільно-правовим договором.

Як вже наголошувалося вище, ст.10 Закону про бухоблік взагалі не вимагає створення інвентаризаційної комісії. Тож хіба цей Закон може забороняти її створення зі складу не працівників підприємства?

Склад інвентаризаційних комісій регулюється Інструкцією № 69. Відповідно до пп.11.1. цієї Інструкції постійно діючі інвентаризаційні комісії складаються з керівників структурних підрозділів, головного бухгалтера, та очолюються керівником підприємства або його заступником.

А згідно з пп.11.2. Інструкції № 69 до складу робочих інвентаризаційних комісій мають включатися інженер, технолог, механік, виконавець робіт, товарознавець, економіст, бухгалтер та інші досвідчені працівники, які добре знають об’єкт інвентаризації, ціни та первинний облік. Робочу інвентаризаційну комісію очолює представник керівника підприємства, який призначив інвентаризацію.

Тож, як бачимо, Інструкція № 69 не передбачає залучення до складу інвентаризаційних комісій осіб, які не є працівниками підприємства.

МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

Лист від 27.05.2014  р. № 31-08410-07-29/12918

Міністерство фінансів України розглянуло Ваш лист від 22.04.2014 № 17/01-14 та в межах компетенції повідомляє.

Відповідно до статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно обирає форму його організації. Серед таких форм є самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства. Ця форма організації бухгалтерського обліку не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких повинна оприлюднюватися, та в бюджетних установах.

Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпеченій фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе власник (власники) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництві підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.

Порядок проведення інвентаризації регулюється Інструкцією не інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затвердженої; наказом Міністерства фінансів України від 11.08.94 № 69.

Відповідно до зазначеної Інструкції для проведення інвентаризаційної роботи на підприємстві розпорядчим документом його керівника (або особи яка виконує його обов’язки) створюється постійно діюча інвентаризаційні комісія у складі керівників структурних підрозділів, головного бухгалтера, яку очолює керівники підприємства або його заступник.

З огляду на викладене, якщо у штаті підприємства єдиний працівник керівник, то для проведення інвентаризації він у відповідному розпорядчому документі затверджує склад інвентаризаційної комісії з однієї особи.

Методологічні засади формування в бухгалтерському обліку інформації щодо операцій з основними засобами визначені Положенням (стандартом бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби». затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 № 92, та розглядаються в Методичних рекомендаціях з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 30.09.2003 № 561 (далі – Методичні рекомендації).

Пунктом 41 зазначених Методичних рекомендацій передбачено, що для визначення непридатності основних засобів до використання, можливості їх використання іншими підприємствами, організаціями та установами, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійно діюча комісія.

Таким чином, оскільки Методичні рекомендації не містять вимог до складу зазначеної постійно діючої комісії, керівник підприємства може у відповідному розпорядчому документі затвердити склад постійно діючої комісії з однієї особи або включити до комісії фахівців, найнятих за цивільно-правовим договором.

Заступник Міністра Д. ФУДАШКІН

Залишити відповідь