Звітуємо про контрольовані операції за 2015 рік
Насамперед нагадаємо критерії, за якими встановлюють контрольованість операцій. Так, для нарахування податку на прибуток підприємств контрольованими операціями є:
- господарські операції, які здійснюють з пов’язаними особами — нерезидентами;
- зовнішньоекономічні господарські операції з продажу товарів через комісіонерів-нерезидентів (пп. 39.2.1.1 Податкового кодексу України; ПК).
До того ж операція може бути контрольованою навіть за умови, щов ланцюгу господарських операцій між резидентом і його пов’язаною особою — нерезидентом буде одна або кілька непов’язаних осіб (пп. 39.2.1.5 ПК).
Також контрольованими є ті господарські операції, однією зі сторін яких є нерезидент, зареєстрований у державі (на території), що включена до спеціального кабмінівсього переліку. Такі операції визнають контрольованими з дати включення держави (території) до такого переліку (пп. 39.2.1.2 ПК).
Наголосимо, йдеться саме про нерезидента, незалежно від його «пов’язаності» з підприємством. Нагадаємо, що Перелік держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України, затверджено розпорядженням КМУ від 16.09.2015 № 977-р.
До того ж операція може бути визнана контрольованою лише за умови виконання обох вартісних критеріїв, наведених у підпункті 39.2.1.7 ПК:
- річний дохід резидента від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 50 млн. грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;
- обсяг таких господарських операцій резидента із кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 5 млн. грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.
Звіт про контрольовані операції
Для податкового контролю за трансфертним ціноутворенням звітним періодом є календарний рік (пп. 39.4.1 ПК).
Нагадаємо, звіт за 2014 рік мав супроводжуватися обов’язковим поданням інформації про здійснені контрольовані операції одночасно з поданням декларації з податку на прибуток підприємств (як додаток до декларації). Натомість за 2015 рік платники податків зобов’язані подати лише Звіт про контрольовані операції, форма якого затверджена наказом Мінфіну від 18.01.2016 № 8 (далі — Звіт), до 1 травня поточного року.
ВРІЗ 1
Попри те що зі статті 39 ПК вилучено першу частину підпункту 39.4.2 щодо обов’язку платника податків подавати інформацію про здійснені контрольовані операції одночасно з поданням декларації з податку на прибуток, сама форма декларації* містить додаток ТЦ «Самостійне коригування податкових зобов’язань платника податку з метою трансфертного ціноутворення».
Звіт подають засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
Порядком складання Звіту про контрольовані операції, затвердженим наказом Мінфіну від 18.01.2016 № 8 (далі — Порядок), передбачена можливість виправлення помилок у вже поданому Звіті залежно від того, коли таке виправлення відбувається. Так, у разі якщо платником податку виявлено, що у раніше поданому Звіті інформація — не в повному обсязі чи містить помилки або недоліки, такий платник податків має право подати:
- Звіт з позначкою «звітний новий» у разі подання нового Звіту про контрольовані операції до закінчення граничного строку звітування;
- Звіт з позначкою «уточнюючий» у разі його подання після 1 травня року, що настає за звітним.
Звіт складається із заголовної, основної частин, додатка та інформації до додатка, які є невід’ємною частиною Звіту. При цьому кількість додатків до Звіту має відповідати кількості контрагентів — сторін контрольованих операцій.
Процедура заповнення кожної з частин Звіту та дані, що вносять до них, закріплені в Порядку. Наприклад, у розділі додатка «Відомості про особу, яка бере участь у контрольованих операціях» у відповідних рядках зазначають українською мовою, зокрема, назву країни, в якій зареєстровано особу — сторону контрольованої операції. При цьому користуються Класифікацією країн світу, затвердженою наказом Держстату від 30.12.2013 № 426. У разі здійснення контрольованих операцій з контрагентом-нерезидентом, який має податкову адресу на території вільної економічної зони «Крим», у цьому рядку зазначають «ВЕЗ «Крим» (розд. IV Порядку).
З метою уніфікації інформації (даних) для заповнення Звіту додатками до Порядку закріплено:
- Код підстави віднесення господарських операцій до контрольованих;
- Код ознаки пов’язаності особи;
- Коди найменування операції;
- Коди типу предмета операції;
- Коди сторони операції;
- Коди методу встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки»;
- Коди показників рентабельності.
Документація з трансферного ціноутворення.
Платники податків, що здійснюють контрольовані операції, мають вести та зберігати документацію щодо трансфертного ціноутворення (пп. 39.4.3 ПК). А ДФС наділена правом вимагати від платників податків протягом місяця з дня отримання ними запиту подання документації щодо окремих контрольованих операцій, зазначених у запиті. Така документація має містити інформацію про пов’язаних осіб, загальний опис діяльності групи (включаючи материнську компанію та її дочірні підприємства), у т. ч. організаційну структуру групи, опис господарської діяльності групи, політику трансфертного ціноутворення, опис операції, умови її здійснення тощо (пп. 39.4.6 ПК).
Вріз 2
Такий запит має бути надісланий не раніше 1 травня року, що настає за календарним роком, в якому таку контрольовану операцію (операції) було здійснено.
Таку «запитану» документацію з трансфертного ціноутворення платник податків має подати до контролюючого органу, в якому платник перебуває на обліку. У разі коли подана платником податків документація не містить інформацію в обсязі, зазначеному вище, або належного обґрунтування відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки», ДФС вправі надіслати такому платникові податків запит з вимогою додатково подати відповідну документацію. Зробити це потрібно протягом 30 (до 01.01.2016 — протягом 10) календарних днів з моменту отримання запиту.
Таку документацію платник має подавати українською мовою. Якщо ж деякі документи складені іноземною мовою, платник має подавати їх переклад державною мовою.
Відповідальність за неподання Звіту
Неподання платником податків в установлений законом строк Звіту або документації з трансфертного ціноутворення є підставою для проведення документальної позапланової перевірки (пп. 78.1.2 ПК).
Крім того, підставою для проведення документальної позапланової перевірки є невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки», виявлена в поданій платником інформації, або встановлення порушень під час моніторингу Звіту та документації.
Вріз 3
Іншим наслідком неналежного виконання обов’язку з подання Звіту є накладення штрафу на платника податку. Так, неподання платником податків Звіту та/або документації з трансфертного ціноутворення чи невключення до такого Звіту інформації про всі здійснені протягом звітного періоду контрольовані операції відповідно до вимог пункту 39.4 ПК тягне за собою накладення штрафу у розмірі:
- 300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, — у разі неподання (несвоєчасного подання) Звіту;
- 1% суми контрольованих операцій, незадекларованих у поданому Звіті, але не більше 300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, за всі незадекларовані контрольовані операції;
- 3% суми контрольованих операцій, щодо яких не була подана документація, визначена підпунктом 39.4.6 ПК, але не більше 200 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, за всі здійснені контрольовані операції (п. 120.3 ПК).
При цьому сплата таких фінансових санкцій (штрафів) не звільняє платника податку від обов’язку подавати Звіт та/або документацію з трансфертного ціноутворення.
Вріз 1
Важливо
Звіт за 2015 рік потрібно подати не пізніше 29.04.2016
Вріз 2
Важливо
Документацію щодо окремих контрольованих операцій
потрібно подати протягом місяця з дня отримання відповідного запиту від ДФС
Вріз 3
Врахуйте
Неподання платником податків
Звіту або документації з трансфертного ціноутворення є підставою для проведення документальної позапланової перевірки
*Затверджена наказом Мінфіну «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств» від 20.10.2015 № 897.