Звітуємо про контрольовані операції за 2015 рік

Опубліковано в журналі “Головбух” № 13 (972), 4 квітня 2016 р. (стор. 25-28)Господарські операції великих платників податку на прибуток, які взаємодіють з нерезидентами, можуть бути контрольованими. А з наближенням травневих свят правила трансфертного ціноутворення стають особливо актуальними ― закінчується звітна пора за 2015 рік. Тож нагадаємо критерії контрольованості операцій, а також основні правила «трансфертного» звітування за минулий рік

Звітуємо про контрольовані операції за 2015 рік

Насамперед нагадаємо критерії, за якими встановлюють контрольованість операцій. Так, для нарахування податку на прибуток підприємств контрольованими операціями є:

  • господарські операції, які здійснюють з пов’язаними особами — нерезидентами;
  • зовнішньоекономічні господарські операції з продажу товарів через комісіонерів-нерезидентів (пп. 39.2.1.1 Податкового кодексу України; ПК).

До того ж операція може бути контрольованою навіть за умови, щов ланцюгу господарських операцій між резидентом і його пов’язаною особою — нерезидентом буде одна або кілька непов’язаних осіб (пп. 39.2.1.5 ПК).

Також контрольованими є ті господарські операції, однією зі сторін яких є нерезидент, зареєстрований у державі (на території), що включена до спеціального кабмінівсього переліку. Такі операції визнають контрольованими з дати включення держави (території) до такого переліку (пп. 39.2.1.2 ПК).

Наголосимо, йдеться саме про нерезидента, незалежно від його «пов’язаності» з підприємством. Нагадаємо, що Перелік держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України, затверджено розпорядженням КМУ від 16.09.2015 № 977-р.

До того ж операція може бути визнана контрольованою лише за умови виконання обох вартісних критеріїв, наведених у підпункті 39.2.1.7 ПК:

  • річний дохід резидента від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 50 млн. грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;
  • обсяг таких господарських операцій резидента із кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 5 млн. грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

 

Звіт про контрольовані операції

Для податкового контролю за трансфертним ціноутворенням звітним періодом є календарний рік (пп. 39.4.1 ПК).

Нагадаємо, звіт за 2014 рік мав супроводжуватися обов’язковим поданням інформації про здійснені контрольовані операції одночасно з поданням декларації з податку на прибуток підприємств (як додаток до декларації). Натомість за 2015 рік платники податків зобов’язані подати лише Звіт про контрольовані операції, форма якого затверджена наказом Мінфіну від 18.01.2016 № 8 (далі — Звіт), до 1 травня поточного року.

 

ВРІЗ 1

Попри те що зі статті 39 ПК вилучено першу частину підпункту 39.4.2 щодо обов’язку платника податків подавати інформацію про здійснені контрольовані операції одночасно з поданням декларації з податку на прибуток, сама форма декларації* містить додаток ТЦ «Самостійне коригування податкових зобов’язань платника податку з метою трансфертного ціноутворення».

Звіт подають засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

Порядком складання Звіту про контрольовані операції, затвердженим наказом Мінфіну від 18.01.2016 № 8 (далі — Порядок), передбачена можливість виправлення помилок у вже поданому Звіті залежно від того, коли таке виправлення відбувається. Так, у разі якщо платником податку виявлено, що у раніше поданому Звіті інформація — не в повному обсязі чи містить помилки або недоліки, такий платник податків має право подати:

  • Звіт з позначкою «звітний новий» у разі подання нового Звіту про контрольовані операції до закінчення граничного строку звітування;
  • Звіт з позначкою «уточнюючий» у разі його подання після 1 травня року, що настає за звітним.

Звіт складається із заголовної, основної частин, додатка та інформації до додатка, які є невід’ємною частиною Звіту. При цьому кількість додатків до Звіту має відповідати кількості контрагентів — сторін контрольованих операцій.

Процедура заповнення кожної з частин Звіту та дані, що вносять до них, закріплені в Порядку. Наприклад, у розділі додатка «Відомості про особу, яка бере участь у контрольованих операціях» у відповідних рядках зазначають українською мовою, зокрема, назву країни, в якій зареєстровано особу — сторону контрольованої операції. При цьому користуються Класифікацією країн світу, затвердженою наказом Держстату від 30.12.2013 № 426. У разі здійснення контрольованих операцій з контрагентом-нерезидентом, який має податкову адресу на території вільної економічної зони «Крим», у цьому рядку зазначають «ВЕЗ «Крим» (розд. IV Порядку).

З метою уніфікації інформації (даних) для заповнення Звіту додатками до Порядку закріплено:

  • Код підстави віднесення господарських операцій до контрольованих;
  • Код ознаки пов’язаності особи;
  • Коди найменування операції;
  • Коди типу предмета операції;
  • Коди сторони операції;
  • Коди методу встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки»;
  • Коди показників рентабельності.

 

Документація з трансферного ціноутворення.

Платники податків, що здійснюють контрольовані операції, мають вести та зберігати документацію щодо трансфертного ціноутворення (пп. 39.4.3 ПК). А ДФС наділена правом вимагати від платників податків протягом місяця з дня отримання ними запиту подання документації щодо окремих контрольованих операцій, зазначених у запиті. Така документація має містити інформацію про пов’язаних осіб, загальний опис діяльності групи (включаючи материнську компанію та її дочірні підприємства), у т. ч. організаційну структуру групи, опис господарської діяльності групи, політику трансфертного ціноутворення, опис операції, умови її здійснення тощо (пп. 39.4.6 ПК).

 

Вріз 2

Такий запит має бути надісланий не раніше 1 травня року, що настає за календарним роком, в якому таку контрольовану операцію (операції) було здійснено.

Таку «запитану» документацію з трансфертного ціноутворення платник податків має подати до контролюючого органу, в якому платник перебуває на обліку. У разі коли подана платником податків документація не містить інформацію в обсязі, зазначеному вище, або належного обґрунтування відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки», ДФС вправі надіслати такому платникові податків запит з вимогою додатково подати відповідну документацію. Зробити це потрібно протягом 30 (до 01.01.2016 — протягом 10) календарних днів з моменту отримання запиту.

Таку документацію платник має подавати українською мовою. Якщо ж деякі документи складені іноземною мовою, платник має подавати їх переклад державною мовою.

 

Відповідальність за неподання Звіту

Неподання платником податків в установлений законом строк Звіту або документації з трансфертного ціноутворення є підставою для проведення документальної позапланової перевірки (пп. 78.1.2 ПК).

Крім того, підставою для проведення документальної позапланової перевірки є невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки», виявлена в поданій платником інформації, або встановлення порушень під час моніторингу Звіту та документації.

 

Вріз 3

Іншим наслідком неналежного виконання обов’язку з подання Звіту є накладення штрафу на платника податку. Так, неподання платником податків Звіту та/або документації з трансфертного ціноутворення чи невключення до такого Звіту інформації про всі здійснені протягом звітного періоду контрольовані операції відповідно до вимог пункту 39.4 ПК тягне за собою накладення штрафу у розмірі:

  • 300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, — у разі неподання (несвоєчасного подання) Звіту;
  • 1% суми контрольованих операцій, незадекларованих у поданому Звіті, але не більше 300 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, за всі незадекларовані контрольовані операції;
  • 3% суми контрольованих операцій, щодо яких не була подана документація, визначена підпунктом 39.4.6 ПК, але не більше 200 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, за всі здійснені контрольовані операції (п. 120.3 ПК).

При цьому сплата таких фінансових санкцій (штрафів) не звільняє платника податку від обов’язку подавати Звіт та/або документацію з трансфертного ціноутворення.

 

 

Вріз 1

Важливо

Звіт за 2015 рік потрібно подати не пізніше 29.04.2016

 

Вріз 2

Важливо

Документацію щодо окремих контрольованих операцій

потрібно подати протягом місяця з дня отримання відповідного запиту від ДФС

 

Вріз 3

Врахуйте

Неподання платником податків

Звіту або документації з трансфертного ціноутворення є підставою для проведення документальної позапланової перевірки

 

*Затверджена наказом Мінфіну «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств» від 20.10.2015 № 897.

 

 

Залишити відповідь