газета “Бухгалтерія” № 15 (1262), 10 квітня 2017 р. стор. 38.
Питання: При осуществлении расчетной операции по платежной банковской карточке сумма покупки была «задвоена», то есть с карточного счета стоимость товара была списана дважды. Ошибка была обнаружена на следующий день после проведения расчетной операции – по банковской выписке. Как вернуть деньги покупателю, если мы не знаем, каким образом его разыскать?
Відповідь: Відповідно до ст.1 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 № 2346-III (далі – Закон 2346) електронний платіжний засіб – це платіжний інструмент, який надає його держателю можливість за допомогою платіжного пристрою отримати інформацію про належні держателю кошти та ініціювати їх переказ. А платіжна картка – це електронний платіжний засіб у вигляді емітованої в установленому законодавством порядку пластикової чи іншого виду картки, що використовується для ініціювання переказу коштів з рахунка платника або з відповідного рахунка банку з метою оплати вартості товарів і послуг, перерахування коштів зі своїх рахунків на рахунки інших осіб, отримання коштів у готівковій формі в касах банків через банківські автомати, а також здійснення інших операцій, передбачених відповідним договором.
Чинним нормативним актом, яким регулюються операції з платіжними картками, є Положення про порядок емісії електронних платіжних засобів і здійснення операцій з їх використанням, затверджене Постановою Правління НБУ від 05.11.2014 № 705 (далі – Положення).
Відповідно до п.4 Положення платіжна операція – це дія, ініційована користувачем електронного платіжного засобу, з унесення або зняття готівки з рахунку, здійснення розрахунків у безготівковій формі з використанням цього електронного платіжного засобу та/або його реквізитів за банківськими рахунками.
П.5 розділу VI Положення до обов’язків користувача відносить обов’язок «контролювати рух коштів за своїм рахунком та повідомляти емітента про операції, які не виконувалися користувачем». Після виявлення факту платіжних операцій, які він не виконував, користувач зобов’язаний негайно повідомити банк або визначену ним юридичну особу в спосіб, передбачений договором. До моменту такого повідомлення користувачем банку ризик збитків від здійснення операцій та відповідальність несе користувач, а з часу повідомлення користувачем банку ризик збитків від здійснення операцій за електронним платіжним засобом користувача несе банк.
При цьому згідно з п.8 розділу IV Положення емітент у разі здійснення помилкового або неналежного переказу, якщо користувач невідкладно повідомив про платіжні операції, що ним не виконувалися, після виявлення помилки негайно відновлює залишок коштів на рахунку до того стану, у якому він був перед виконанням цієї операції.
Слід мати на увазі, що згідно із ст.1 Закону 2346 емітентом електронних платіжних засобів є банк, що є учасником платіжної системи та здійснює емісію електронних платіжних засобів.
Окрім емітента та користувача участь у безготівковому платежі з використанням банківської картки беруть еквайр і торговець. Відповідно до п.2 розділу V Положення еквайр – це той, хто зобов’язаний забезпечити технологічне, інформаційне обслуговування суб’єктів господарювання та інших осіб (торговців) і проведення розрахунків з ними за операції, які здійснені між торговцями та користувачами з використанням електронних платіжних засобів, на підставі договору.
П.1 розділу Х Положення встановлює обов’язок еквайра та емітента проводити моніторинг з метою ідентифікації помилкових і неналежних переказів, суб’єктів таких переказів і вживати заходів щодо запобігання або припинення здійснення зазначених переказів. Тобто окрім користувача повідомлення емітента про помилковий платіж, такий факт може бути виявлений і в ході вказаного моніторингу.
Таким чином, існують два юридично обґрунтованих варіанти повернення користувачеві (власнику картки) помилкового («задвоєного») платежу:
- Повідомлення користувачем банку – емітента картки про «задвоєний» платіж.
- Виявлення факту «задвоєння» у ході здійснення моніторингу еквайром і емітентом.
В обох випадках здійснюється відновлення помилково списаної суми на рахунку користувача. Оскільки в першому варіанті ініціатива виправлення «помилки» належить користувачеві, то торговець, який виявив «задвоєний» платіж має діяти в межах другого варіанту: повідомити банк користувача і еквайра про помилковий «задвоєний» платіж. Якщо таке повідомлення вчинити у спосіб, який залишить докази виконання такої дії, то торгівцю не доведеться хвилюватися через повернення «задвоєного» платежу користувачеві. Відповідальність надалі торговець не нестиме.