Облік та реєстрація платників податків, або Нова ідея фікс спростити життя бізнесу

Ж-л “Головбух”, № 7 (1014), 20 лютого 2017 року, стор. 8-12.

(коментар до наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Змін до Порядку обліку платників податків і зборів та Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість» від 21.12.2016 № 1125, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 січня 2017 р. за № 42/29910 )

Цим Наказом Мінфін уніс зміни до двох своїх нормативно-правових актів, а саме до:

  • Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом МФУ від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованого в МЮУ 29.12.2011 за № 1562/20300 (далі – Порядок № 1588);
  • Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом МФУ від 14.11.2014 № 1130, зареєстрованого в МЮУ 17.11.2014 за № 1456/26233 (далі – Положення № 1130).

Порядок № 1588.

Варто нагадати, що ведення обліку платників податків є одним із способів податкового контролю і ведеться він з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотримання податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. При цьому взяттю на облік або реєстрації у контролюючих органах підлягають усі платники податків.

Для взяття на облік платником ПДВ представництва іноземного банку до контролюючого органу подається відтепер положення про таке представництво не в повному обсязі, а лише копія титульної сторінки з пред’явленням оригіналу або нотаріально засвідчена копія такої сторінки у разі подання документів поштовим відправленням.

По тексту Порядку № 1588 такий документ як довідка про взяття на облік платника податків за формою № 4-ОПП замінено на довідку про взяття на облік платника податків, відомості щодо якого не підлягають включенню до Єдиного державного реєстру, за формою № 34-ОПП. Така довідка відтепер буде додатком 2 до Порядку № 1588.

Довідки за формою № 4-ОПП, що були видані платникам податків, відомості щодо яких не підлягають включенню до Єдиного державного реєстру, застосовуються як довідки про взяття на облік платника податків, відомості щодо якого не підлягають включенню до Єдиного державного реєстру, за формою № 34-ОПП до моменту виникнення змін у даних платника податку, що вказуються у такій довідці. Крім того, заява за формою № 1-ОПП по тексту Порядку № 1588 замінена заявою про реєстрацію постійного представництва нерезидента як платника податку на прибуток за формою № 1-РПП для такого постійного представництва.

Неприбутковим організаціям, які повністю фінансуються з бюджету та обслуговуються централізованими бухгалтеріями в частині розрахунків оплати праці працівників та перерахування до бюджету податків і зборів і не мають власних поточних рахунків в установах банків надано право прийняти рішення про самостійну сплату податків, зборів. У такому разі така установа чи організація в десятиденний строк з дня прийняття такого рішення повідомляє про це контролюючий орган за основним місцем обліку з наданням підтвердних документів.

На підставі поданих документів контролюючий орган знімає ознаку «не є платником податків» в Єдиному банку даних юридичних осіб стосовно такої установи чи організації та передає до Єдиного державного реєстру дані про те, що стосовно організації або установи знято таку ознаку із зазначенням дати та номера запису про взяття на облік, найменування та ідентифікаційного коду контролюючого органу, у якому установа чи організація перебуває на обліку.

Одна із непринципових змін – це зміна номеру додатку для заяви за формою № 1-ОПП. Відтепер вона буде додатком 5, а не додатком 6 до Порядку № 1588. А копія довідки відповідного центрального органу виконавчої влади, що підтверджує присвоєння коду за ЄДРПОУ, стала копією документа. Теж не принципова, але теж зміна.

Врегульовано порядок подання документів для взяття на облік платників податків, та порядок їх подання. Саме порядок їх подання. Так, у разі подання документів поштовим відправленням копії документів повинні бути засвідчені нотаріально або державним органом, який видав (зареєстрував) документи чи акредитував (зареєстрував, легалізував) платника податків. У разі ж подання документів представником додатково пред’являється примірник оригіналу документа, що засвідчує його повноваження, або копія такого документа, засвідчена нотаріально або державною установою.

Заяви за формою № 1-ОПП або формою № 5-ОПП з позначкою «облік за неосновним місцем обліку» замінено на заяву про взяття на облік за неосновним місцем обліку за формою № 17-ОПП, яка є новим додатком 9 до Порядку № 1588.

При цьому платникам податків, які уклали з відповідним контролюючим органом договір про визнання електронних документів, дозволено подати заяву за формою № 17-ОПП засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством. При цьому така заява може бути подана як до контролюючого органу за неосновним місцем обліку, так і до контролюючого органу за основним місцем обліку.

У разі подання заяви за формою № 17-ОПП до контролюючого органу за неосновним місцем обліку платник податків може зазначити контролюючий орган, до якого подається заява, та обрати адміністративно-територіальні одиниці (за місцезнаходженням об’єктів оподаткування), які обслуговуються таким органом. У разі ж подання заяви за формою № 17-ОПП до контролюючого органу за основним місцем обліку платник податків може зазначити всі контролюючі органи, у яких бажає стати на облік за неосновним місцем обліку, та обрати адміністративно-територіальні одиниці (за місцезнаходженням об’єктів оподаткування), які обслуговуються такими органами.

Окрім заяви за формою № 17-ОПП взяття на облік за неосновним місцем обліку здійснюється за відповідних умов також на підставі:

  • повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП (додаток 10 до Порядку № 1588). Повідомлення за формою № 20-ОПП платники податків можуть подати засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису, якщо вони уклали з відповідним контролюючим органом договір про визнання електронних документів;
  • заяви за формою № 5-ОПП, поданої нотаріусом відповідно до пункту 6.7 розділу VI Порядку № 1588.

У цих випадках подавати заяву за формою № 17-ОПП не обов’язково.

Повідомлення за формою № 20-ОПП платник податку зобов’язаний подавати у разі зміни відомостей про об’єкт оподаткування, а саме: зміна типу, найменування, місцезнаходження або стану об’єкта оподаткування. А відтепер і у разі зміни виду права. У такому разі відбувається зміна ідентифікатора об’єкта оподаткування. А класифікатор об’єктів адміністративно-територіального устрою має оприлюднюватися на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики.

Щодо порядку внесення змін до облікових даних платників податків слід мати на увазі, що у разі ліквідації чи реорганізації контролюючого органу, адміністративно-територіальної реформи, зміни меж адміністративних одиниць (районів, міст) чи інших, незалежних від платника податків об’єктивних причин, унаслідок яких змінюється контролюючий орган, в якому обліковується платник податків, здійснюються зняття з обліку платника податку в одному контролюючому органі та взяття на облік в іншому відповідному контролюючому органі інформація про зміну місця обліку платників податків доводиться до відома лише платників податків у 10-денний строк після затвердження переліку платників податків, які підлягають зняттю з обліку в одному контролюючому органі та взяттю на облік в іншому. При цьому до відома фінансових установ ця інформація доводитися вже не буде.

З Порядку № 1588 у ряді випадків внесення змін до облікових даних виключено обов’язок платника податків подавати довідку за формою № 4-ОПП (у зв’язку з її скасуванням) та інших документів, що видаються контролюючими органами платнику податків і підлягають поверненню до контролюючого органу.

Нагадаємо, що п.38 р.І Закону України від 24.12.2015 № 909-VІІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році», який набрав чинності з 01.01.2016, виключено підпункт «ж» ПК.

Згідно із названим підпунктом до 31.12.2015 включно підставою для анулювання реєстрації платників ПДВ був наявний в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням (відомість 143, код причини анулювання 36) або запис про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу (відомість 144, код причини анулювання 37). Тобто сумно відомий «стан 9» скасовано.

Відтепер з Порядку № 1588 виключено і розділ XII «Встановлення місцезнаходження (місця проживання) платників податків», відповідно до якого і здійснювалася перевірка місцезнаходження (місця проживання) платника податків.

Зміни, що відповідають змінам у Порядку № 1588, наведеним вище, відбулися і у нумерації та деяких формах додатків до Порядку№ 1588. Так, у новій редакції викладено додатки 2, 5, 8 – 10.

Щодо перехідних положень.

Інформацію про об’єкти оподаткування, у тому числі про ідентифікатор об’єкта оподаткування, присвоєний ДФС, платники податків можуть переглянути в приватній частині Електронного кабінету платника. У разі необхідності зміни ідентифікатора об’єкта можна подати до контролюючого органу зміни про об’єкт оподаткування шляхом подання повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП, у якому інформація щодо такого об’єкта оподаткування подається двома рядками, а саме: в одному рядку зазначається інформація про закриття об’єкта оподаткування, у другому – оновлена інформація про об’єкт оподаткування.

З дня набрання чинності Наказом, що коментується, втрачають чинність довідки про взяття на облік платника податків за формою № 4-ОПП, окрім, як було вказано вище, тих, що були видані платникам податків, відомості щодо яких не підлягають включенню до Єдиного державного реєстру, а саме відокремленим підрозділам іноземних компаній, організацій, у тому числі постійним представництвам нерезидентів, уповноваженим особам договорів про спільну діяльність на території України без створення юридичної особи, управителям майна, інвесторам (операторам) за угодами про розподіл продукції, виконавцям проектів (програм) міжнародної технічної допомоги, дипломатичним місіям, військовим частинам та фізичним особам, які провадять незалежну професійну діяльність; а також повідомлення про включення платника податків до категорії платників окремих податків за формою № 16-ОПП.

Положення № 1130.

Відтепер до Реєстру платників ПДВ, автоматизованого банку даних, створеного відповідно до п.183.12 ст.183 розділу V ПКУ, вноситимуться дані про телефони платника ПДВ. ДФСУ звільнено від формування і надання витягів з Реєстру, проте формування і надання довідок з нього залишено як обов’язок ДФСУ.

По тексту Положення № 1130 реєстраційна картка замінена заявою про державну реєстрацію. У новій редакції викладено Реєстраційну заяву платника податку на додану вартість (додаток 1) за формою № 1-ПДВ.

Олександр ЄФІМОВ, доцент кафедри цивільного та трудового права Київського національного економічного університету ім. В. Гетьмана, к.ю.н., керуючий партнер адвокатського об’єднання «Адвокатська фірма «Єфімов та Партнери», кандидат юридичних наук, доцент, адвокат, аудитор