Так сталося, що минулий тиждень я провів у державній екзаменаційній комісії із захисту магістерських дипломних робіт. Перед початком захисту давав майбутнім магістрам права пораду: “Не захищайтеся, а пояснюйте“.
Усе ж таки більшість студентів, зважаючи на те, що за себе треба вміти постояти та себе захистити, захищалися від нас. І це замість того, аби пояснювати нам те, у чому вони розібралися і ми хотіли розібратися.
На наші запитання вони відповідали нам не поясненнями, а переконаннями. Вони нас переконували у тому, що вони знають, а ми просто хотіли, щоб нам деякі речі пояснили.
Різниця між переконаннями та поясненнями полягає у тому, що пояснення ми слухаємо і хочемо зрозуміти, переконання ж ми хочемо оспорити та спростувати, переконавши співрозмовника у чомусь іншому, часто, у протилежному тому, що думає він. У випадку з поясненнями напрямок наших дій співпадає з напрямком дій пояснюючого. Коли ж нас переконують ми чинимо супротив.
У якому випадку, на Вашу думку, можлива гармонія?
Гармонія досягається за відсутності спротиву, в не у результаті перемоги над ним.
Тобто, коли ми когось у чомусь переконуємо, то для перемоги, нам треба зламати супротив.
Коли ж ми пояснюємо, нікого і нічого ламати не потрібно. Адже ми діємо в одному напрямку. За менших зусиль ми маємо більше можливостей досягти бажаного результату.
Виходить: щоб досягти гармонії у стосунках треба спочатку усунути супротив, викликавши бажання співрозмовника почути нас та бути почутим самому.
У судовому засіданні більше шансів отримати позитивне рішення має той, хто зможе викликати у судді бажання послухати пояснення, а не спростувати їх, довівши безпідставність вимог.
У житті: гармонії досягнути можна не там, де один одного переконує у своїй правоті, відстоюючи свою точку зору, а там, де один одного хоче почути.
P.S. Єврейська притча
Нагибал голову
— Однажды, — рассказывал рабан Гамлиель, — с корабля, на котором я находился, замечено было, как на далёком от нас расстоянии разбился челнок и сидевший в нём человек погрузился в воду.
Велико было моё огорчение, когда мне сказали, что утонувший был р. Акива. Когда же я возвратился из плавания, вижу — входит р. Акива и как ни в чём не бывало вступает со мной в учёную беседу.
— Сын мой, — спрашиваю, — как удалось тебе спастись?
А р. Акива отвечает:
— Ухватился за доску и при каждой набегающей волне нагибал голову.