Як відобразити в обліку витрати з придбання та обслуговування програмного забезпечення

Опубліковано в журналі “Головбух” № 30 (797), 13 серпня 2012 р. (стор. 58-59)

Запитання: Підприємство придбало програмне забезпечення  вартістю 120 000 грн., в т.ч. ПДВ 20 000 грн. За умовами контракту постачальником надані послуги із встановлення і модифікації програмного забезпечення під технічні умови підприємства на суму 12 000 грн., в т.ч. ПДВ 2000 грн. Крім того це ж підприємство згідно укладеного договору:

  • провело навчання працівників щодо роботи у програмі на суму 6000 грн., в т.ч. ПДВ 1000 грн.;
  • отримує щомісячну плату за сервісне обслуговування в сумі 3000 грн., в т.ч. ПДВ 500 грн.;
  • оновлює програмне забезпечення (1200 грн., в т.ч. ПДВ 200 грн.)

Як такі операції відобразити в обліку підприємства?

Відповідь: Відповідно до пп.145.1.1. ст.145 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) комп’ютерні програми відносяться до об’єктів групи 5 нематеріальних активів, на які амортизація нараховується протягом строку, встановленого правовстановлюючим документом, але не менше 2 років. Таким чином, програмне забезпечення (далі – ПЗ) вартістю 100 000 грн. (без ПДВ) підлягає амортизації у податковому обліку. ПДВ у розмірі 20 000 грн. слід віднести на збільшення податкового кредиту.

Відповідно до ст.1107 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) ПЗ можна придбати на підставі ліцензії на використання об’єкта права інтелектуальної власності чи ліцензійного договору.

Ліцензія на використання об’єкта права інтелектуальної власності – це письмове повноваження, видане особою, яка має виключне право дозволяти використання об’єкта права інтелектуальної власності (ліцензіаром), іншій особі (ліцензіату), яке надає ліцензіату право на використання цього об’єкта в певній обмеженій сфері. А ліцензійний договір – це договір, за яким одна сторона (ліцензіар) надає другій стороні (ліцензіату) дозвіл на використання об’єкта права інтелектуальної власності (ліцензію) на умовах, визначених за взаємною згодою сторін з урахуванням вимог ЦКУ та іншого закону.

Що стосується інших витрат, пов’язаних із придбанням та користуванням ПЗ, то слід  мати на увазі, що відповідно до п.144.1. ст.144 ПКУ амортизації підлягають витрати на придбання нематеріальних активів для використання в господарській діяльності. Тобто якщо ПЗ – це комп’ютерна іграшка для розважання працівників у позаробочий час, то навряд чи витрати на придбання такого ПЗ можна амортизувати.

Інші, перелічені у запитанні витрати, слід поділити на дві групи:

–         пов’язані з придбанням ПЗ,

–         пов’язані з використанням ПЗ.

Послуги із встановлення і модифікації ПЗ під технічні умови підприємства на суму 12 000 грн., в т.ч. ПДВ 2000 грн. є частиною вартості цього ПЗ, бо без цих послуг таке ПЗ не функціонуватиме з тією метою, з якою його придбано. Тож амортизувати слід не лише 100 000 грн. вартості самого ПЗ, а й 10 000 грн. послуг із встановлення і модифікації ПЗ під технічні умови підприємства.

Усі інші, перелічені в запитанні послуги є витратами, пов’язаними з використанням ПЗ, а тому вони повинні бути віднесені до складу податкових витрат того чи іншого виду в залежності від того, де саме та яким чином використовується придбане ПЗ. ПДВ, сплачений у складі вартості таких послуг, слід віднести на збільшення податкового кредиту з ПДВ.

Залишити відповідь