Ж-л “Фінансовий директор компаній”, 4/2022.
Юридичний механізм примусового вилучення активів, що належать рф та її резидентам, про яке йдеться в Законі про вилучення, був супроводжений постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2022 № 187 «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації». Вона й має за мету уможливити майбутнє вилучення активів держави-агресора та її резидентів.
Ця постанова була прийнята відповідно до статей 121, 20 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII та Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64.
Так, згідно зі ст.121 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» КМУ в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, у тому числі розробляє та вводить в дію План запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в окремих місцевостях України з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації, яка склалася, організовує та здійснює керівництво центральними та іншими органами виконавчої влади в умовах воєнного стану.
В межах своїх повноважень Постановою КМУ установлено мораторій (тобто заборону) на виконання певних зобов’язань, щодо яких може існувати зацікавленість держави-агресора або осіб, пов’язаних з державою-агресором, а саме таких осіб:
- громадян російської федерації;
- юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства російської федерації;
- юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є російська федерація, громадянин російської федерації або юридична особа, створена та зареєстрована відповідно до законодавства російської федерації.
Постановою КМУ уведено мораторій, тобто заборонено виконання зобов’язань на користь вказаних осіб. Йдеться про такі зобов’язання:
- грошові та інші зобов’язання, кредиторами (стягувачами) за якими є російська федерація або особи, пов’язані з державою-агресором. Заборона виконання вказаних зобов’язань не застосовується до громадян російської федерації, які проживають на території України на законних підставах, та юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером) яких є виключно громадяни російської федерації, які проживають на території України на законних підставах, або виключно громадяни України та громадяни російської федерації, які проживають на території України на законних підставах;
- відчуження, передача в заставу, будь-які інші дії, які мають чи можуть мати наслідком відчуження нерухомого майна, цінних паперів, корпоративних прав, транспортних засобів, повітряних та морських суден, суден внутрішнього плавання особами, пов’язаними з державою-агресором, крім безоплатного відчуження на користь держави Україна;
- відчуження, передача в заставу, будь-які інші дії, які мають чи можуть мати наслідком відчуження нерухомого майна, цінних паперів, корпоративних прав, транспортних засобів, повітряних та морських суден, суден внутрішнього плавання на користь осіб, пов’язаних з державою-агресором, або на користь російської федерації.
Ця заборона не є символічною. Адже усі правочини (у тому числі довіреності), укладені з порушенням вказаного мораторію, у тому числі якщо ними передбачається відповідне відчуження у майбутньому, є нікчемними. Іншими словами, будь-яка довіреність, будь-який договір чи інший правочин, в результаті якого російська федерація чи її резидент може розраховувати отримати бодай якийсь актив з України чи від резидента України, вважається таким, що не має юридичних наслідків, є НІКЧЕМНИМ.
КМУ заборонив нотаріальне посвідчення правочинів, що порушують вказаний мораторій.
Забороненими є:
- державна реєстрація або інше визнання державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;
- державна реєстрація державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, особами, які надають публічні (адміністративні) послуги, правочинів, укладених з порушенням вказаного мораторію.
Діятиме мораторій, про який йдеться вище, з 4 березня 2022 року (дата публікації в газеті «Урядовий кур’єр», а саме 04.03.2022 № 47) до набрання чинності Законом України щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором, але не більше одного місяця з дня припинення чи скасування воєнного стану.
Резюме
Будь-який правочин, який був укладений до 4 березня, не може бути виконаний резидентом України, якщо в результаті такого виконання російська федерація чи її резидент, чи навіть резидент України, учасником якого є резидент російської федерації з часткою 10% і більше, можуть отримати бодай-якийсь актив. Тобто, якщо учасником юридичної особи – резидента України є резидент російської федерації (юридична чи фізична особа), то такій юридичній особі – резиденту України доведеться почекати закінчення дії мораторію, для того, щоб інші резиденти України могли виконати зобов’язання на її користь. Під питання потрапляють навіть орендна плата за договорами оренди та відсотки по банківських депозитах.
Будь-який правочин, який був укладений 4 березня і пізніше, якщо в результаті його виконання російська федерація чи її резидент можуть отримати бодай-якийсь актив, визнається нікчемним, тобто таким, що не породжує жодного юридичного наслідку. До речі, заповіт фізичної особи також є правочином в розумінні українського законодавства. Отже, усі спадкоємці також позбавлені права успадковувати бодай-що в Україні.
Це означає також, що будь-який рух активів на виконання вказаних зобов’язань не вважатиметься таким, що змінює майновий стан як платника/відчужувача, так і отримувача коштів чи майна. Це своєю чергою не дасть можливості врахування витрат і доходів в обліку, як правомірно здійснених.
Не можна зареєструвати будь-яку юридичну особу, учасником якої є російська федерація чи її резидент.
Не можна в Україні зареєструвати будь-яке речове право за російською федерацією чи її резидентом.
Тому виконання зобов’язань на користь резидентів російської федерації, юридичних осіб – резидентів України, 10 і більше відсотків корпоративних прав яких належать резидентам російської федерації, доведеться «поставити на паузу».
Нормативна база:
Закон про вилучення
Закон України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» від 03.03.2022 № 2116-ІХ.
Постанова КМУ
Постанова Кабінету Міністрів України «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації» від 03.03.2022 № 187.