Фінансистам про зміни у податковому законодавстві. Що, коли та як

“Фінансовий директор компанії”, 04/2024, лютий. 

ЗІ СТАТТІ ВИ ДІЗНАЄТЕСЬ:

Порядок установлення пільг із податку на землю та нерухомість;

Способи комунікації з контролюючим органом, зокрема щодо режиму відеоконференції;

ПДВ, ПДФО, податок на прибуток, єдиний податок та податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;

Взаємодії контролюючих органів з державними реєстрами;

Наслідки сплати податку не на той бюджетний рахунок;

Неприбутковий статус.

 

 

Коли доводиться пояснювати «динамічність» податкового законодавства, слід навести як приклад Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств», який прийнятий у квітні 1998 року, а мав набрати чинності у жовтні того самого 1998 року. З моменту прийняття зазначеного Закону до набрання ним чинності до цього Закону зміни вносилися 26-ма іншими законами. Повторюся: ще до набрання чинності цей Закон змінений уже 26 разів.

Мабуть, уявити собі рік без унесення змін до ПКУ — доволі складне завдання… Закон про бюджет на черговий рік без податкових змін — то диво.

От і 2024 рік має вже перші зміни.

Шістнадцятого березня набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» від 23.02.2024 р. № 3603-IX. Тож про все попрядку.

 

Пільги зі сплати майнових податків

Відповідно до п. 12.3 ст. 12 ПКУ сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про установлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосовування установлюваних місцевих податків та/або зборів, та про унесення змін до таких рішень.

Водночас рішення органів, що виконують функції цивільного захисту населення, про обов’язкову евакуацію населення є підставою для обов’язкового прийняття відповідним органом місцевого самоврядування або військовою адміністрацією чи військово-цивільною адміністрацією (на територіях, де тимчасово не здійснюють свої повноваження відповідні сільські, селищні, міські ради) в межах територій, щодо яких прийнято рішення про обов’язкову евакуацію населення, рішень про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних та юридичних осіб.

Такі рішення стосовно пільг приймають без дотримання принципу стабільності податкового законодавства. Тобто вони можуть набирати чинності з моменту їх прийняття, і чекати для цього настання нового бюджетного року немає потреби.

А за змінами до п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» не нараховується і не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, на яких розташовані об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, знищені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, дані про знищення яких та дані про земельні ділянки, на яких були розташовані зазначені об’єкти нерухомого майна, унесені до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, у таких межах:

для фізичних осіб власників знищених об’єктів житлової нерухомості:

у селах не більш як 0,25 га;

у селищах не більш як 0,15 га;

у містах не більш як 0,1 га;

для фізичних та юридичних осіб власників знищених об’єктів нежитлової нерухомості та юридичних осіб – власників знищених об’єктів житлової нерухомості:

100 відсотків площі земельної ділянки у разі якщо загальна площа знищеного об’єкта житлової або нежитлової нерухомості дорівнює або перевищує одну третину загальної площі земельної ділянки, на якій був розташований такий зруйнований об’єкт нерухомого майна;

50 відсотків площі земельної ділянки у разі якщо загальна площа знищеного об’єкта житлової або нежитлової нерухомості не перевищує одну третину загальної площі земельної ділянки, на якій був розташований такий зруйнований об’єкт нерухомого майна.

Таке звільнення стосується періоду, починаючи з першого числа місяця, на який припадає дата знищення нерухомого майна, згідно з Реєстром знищеного майна, до останнього числа місяця, у якому зареєстровано речове право на новозбудований на такій земельній ділянці об’єкт житлової та/або нежитлової нерухомості в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, або до останнього числа місяця, в якому припинено або скасовано воєнний стан в Україні, але не пізніше ніж до 1 січня 2026 року.

 

«Відео»-взаємодія з податківцями

Зрозуміло, що під час війни пересування Україною є дещо ускладненим та й небезпечним. Судді це вже усвідомили, і дистанційна участь у судових засіданнях вже не є питанням. От і податківців це торкнулося.

Повна версія статті тут: https://e.fdk.net.ua/finansovyy-dyrektor-kompaniyi-2024-4/finansystam-pro-zminy-u-podatkovomu-zakonodavstvi-shcho-koly