Документи, що підтверджують реалізацію кінцевому споживачу

EXPERTUS. Головбух

Питання: ТОВ, мережа аптек (платник податку на прибуток на загальних підставах, платник ПДВ) займається продажем лікарських засобів кінцевим споживачам за готівковий та безготівковий розрахунок.

Від АМК надійшов запит, щодо придбання та реалізації одного з лікарських засобів. В запиті вказано: «Окремо надати інформацію щодо обсягів реалізації Товариством Засобу кінцевому споживачу за весь час його реалізації по місяцях в натуральних (штуки) і вартісних (грн без ПДВ) показниках.

Відповідь підтвердити документально. На підтвердження віх наданих відповідей надати копії документів, що засвідчені належним чином».

Питання:

  1. Які документи згідно із законодавством є підтверджуючими реалізації кінцевому споживачу, адже реалізація відбувається через РРО і видаткова накладна при цьому не складається?
  2. Яка норма законодавства про це свідчить?

При цьому за вказаний період у зв’язку з закінченням строку експлуатації, частина РРО була замінена на ПРРО та списана.

 Відповідь: Наказом Міністерства фінансів України від 10.01.2007 № 2 затверджено Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів (далі – Методичні рекомендації). Згідно з п.1.3. Цих Методичних рекомендацій для цілей бухгалтерського обліку запаси включають, зокрема, товари у вигляді матеріальних цінностей, що придбані (отримані) та утримуються підприємством з метою подальшого продажу.

Відповідно до п.1.4. Методичних рекомендацій з метою організації бухгалтерського обліку запасів розпорядчим документом, затвердженим (схваленим) власником (уповноваженим органом), визначаються:

  • форми первинних документів, що використовуються для оформлення руху запасів, які непередбачені типовими формами первинного обліку;
  • порядок обліку (ідентифіковано чи загалом) транспортно-заготівельних витрат, застосування окремого субрахунку обліку транспортно-заготівельних витрат;
  • метод оцінки вибуття запасів;
  • періодичність визначення середньозваженої собівартості одиниці запасів.

Також у цьому документі додатково можуть бути визначені:

  • правила документообороту і технологія обробки облікової інформації, порядок контролю за рухом запасів та відповідальність посадових осіб;
  • порядок аналітичного обліку запасів;
  • одиниця натурального виміру запасів для кожної одиниці бухгалтерського обліку.

Відповідно до п.3.6. Методичних рекомендацій приймання та оприбуткування запасів, які надійшли від постачальників або від переробників з переробки на стороні, оформлюється товарно-транспортною накладною з використанням штампу (позначення) про оприбуткування або прибутковим ордером. Аналітичний облік запасів ведеться у розрізі місць зберігання, матеріально відповідальних осіб та видів запасів у грошовому та натуральних вимірниках (із зазначенням кількості запасів (ваги, міри тощо)) (п.5.3).

Згідно з п.3.14. Методичних рекомендацій вибуття запасів для реалізації (крім товарів в роздрібній торгівлі) оформлюється товарно-транспортною накладною або накладною-вимогою на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів, яку виписує уповноважена особа на основі господарського договору, дозволу керівника або іншої уповноваженої особи.

А вибуття проданих за готівку товарів відображається у товарному звіті матеріально відповідальної особи.

 

Крім того, відповідна інформація щодо кількості реалізованого товару має бути зафіксована у звітах РРО/ПРРО. Згідно зі ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов’язані, зокрема:

  • щоденно створювати у паперовій та/або електронній формі реєстраторами розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) або програмними реєстраторами розрахункових операцій фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій (п.9);
  • створювати контрольні стрічки у паперовій та/або електронній формі і забезпечувати їх зберігання:
    • на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) – протягом трьох років;
    • на програмних реєстраторах розрахункових операцій у разі здійснення розрахункових операцій у режимі офлайн відповідно до цього Закону – до моменту передачі електронних розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків до фіскального сервера контролюючого органу (п.10);
  • вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. Порядок та форма обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників єдиного податку, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. При цьому суб’єкт господарювання зобов’язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб’єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті) (п.12.).

 

Постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2002 № 199 затверджено Вимоги щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування (далі – Вимоги).

Згідно з п.11. Вимог Реєстратор повинен забезпечувати формування та друкування серед інших звітів, також звіту про реалізовані товари (надані послуги).

Відповідно до п.16 Вимог Реєстратор повинен формувати звіт про реалізовані товари (надані послуги) за визначеними користувачем кодами товарів (послуг). Чек звіту про реалізовані товари (надані послуги) повинен додатково містити такі дані:

  • підсумок розрахункових операцій за реалізовані товари (надані послуги) за кожним зазначеним кодом окремо з моменту програмування товару (послуги) із зазначенням його найменування, реалізованої кількості, літерного позначення ставки ПДВ;
  • загальний підсумок розрахункових операцій за реалізовані товари (надані послуги);
  • літерні позначення та відповідні ставки ПДВ у відсотках;
  • дату і час друкування чека звіту про реалізовані товари (надані послуги).

 

Крім того, згідно з п.18 Вимог Реєстратор повинен формувати періодичні звіти фіскальної пам’яті за будь-який відрізок часу з початку його експлуатації. Чек періодичного повного звіту за певний період повинен додатково містити дані, зокрема:

  • підсумок розрахункових операцій за реалізовані товари (надані послуги) за кожною ставкою ПДВ окремо;
  • підсумок розрахункових операцій за реалізовані товари (надані послуги), продаж яких не підлягає обкладенню ПДВ;
  • загальний підсумок розрахункових операцій за реалізовані товари (надані послуги).

А за п.19 Вимог чек періодичного скороченого звіту за певний період повинен додатково містити такі дані, зокрема загальний підсумок розрахункових операцій за реалізовані товари (надані послуги).

 

З урахуванням викладеного, відповідь на запит АМКУ щодо придбання та реалізації одного з лікарських засобів, може бути надана у вигляді копій документів стосовно обліку запасів, складених відповідно до Методичних рекомендацій (товарному звіті) та/або у вигляді копій звіту про реалізовані товари, сформованого РРО/ПРРО.

 

 

  О. Єфімов,

Старший партнер Адвокатського об’єднання «Адвокатська фірма «Єфімов, Брожко та Партнери», доктор філософії права, доцент, адвокат, аудитор, доцент кафедри приватного права, Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана